Articol
apărut în ziarul Heti Új Szó,
nr. 32 (549) / Timişoara / 12 august 2005 / articol în limba maghiară
Articol
apărut în ziarul Heti Új Szó,
nr. 4 (927) / Timişoara / 23 ianuarie 2009 / articol în limba maghiară
Articol apărut în Határtalan Magyarok
Világszövetsége, Levelezési és Hobby Csoport,
nr. 41, iulie 2009
Debrecen - Ungaria / articol în limba maghiară /.
Articol
apărut în Adevărul
/ Bucureşti / 25 august 2005 /
Nr.4710 din 25 August 2005
Femeia cu chibriturile
De la
varsta de 10 ani colectioneaza cutii de chibrituri. Pana acum a
strans in jur de doua mii, dintre care jumatate sunt romanesti, iar
patru sute unguresti. A deschis si un site pe Internet, unde poate
fi admirata intreaga colectie. Despre aceasta pasiune mai putin
obisnuita ne-a spus mai multe chiar colectionarul, Dorotea Momir.
- De
unde pasiunea pentru chibrituri?
-
Primele doua cutii de chibrituri le-am colectionat la varsta de zece
ani, pur si simplu din intamplare. La scurta vreme dupa vizionarea
filmelor "Cartierul veseliei" si "Harap Alb", am vazut o cutie pe
care era lipita o eticheta cu numele acestor filme. Am observat ca
exista cutii de chibrituri, ca au diferite imagini cu o anumita
tema. Am ramas fascinata. Apoi totul a venit de la sine. Pot spune
ca am ajuns sa fiu o "vanatoare" de cutii nou aparute pana in
prezent. Ultima cutie am cumparat-o acum doua saptamani.
- Aveti
vreo intamplare deosebita de povestit?
- Sunt
foarte multe, dar ma voi opri la cea mai haioasa. Recent, una din
cutiile din colectie, din strainatate, pur si simplu am furat-o,
pentru ca nu eram sigura ca pot s-o obtin altfel. Mai este de
adaugat si faptul ca imi era groaznic de rusine, dar de multe ori ma
aplecam sa culeg de jos cate un exemplar care nu-l aveam, chiar si
din noroi daca era cazul.
-
Exista vreun club al colectionarilor de chibrituri?
-
Exista colectionari si cluburi, atat in Romania, dar mai ales in
strainatate. Se pare ca in Romania suntem aproximativ 30 de
colectionari. Dar lipsa fondurilor, a unor sponsori pentru
realizarea de intalniri, de amenajare a unor expozitii, de
popularizare a acestui hobby, fac sa nu se auda de noi. Abia acum o
luna si ceva am aflat ca mai exista si alti colectionari in Romania.
Si spre surprinderea mea, am vazut apoi ca exista si o "armata "
intreaga de colectionari in intreaga lume, si care, pe deasupra, au
si site-uri realizate.
- Si
dumneavoastra aveti un site ...
- Cand
m-am apucat sa fac site-ul nu aveam cunostinta de alti colectionari.
Nu vazusem nici un site pana atunci. Cautasem doar pe portalurile
din Romania si Ungaria. Momentan, site-ul se prezinta ca o colectie
de cutii de chibrituri fabricate in Romania. Acum lucrez la varianta
a doua, de corectare a greselilor si de completare cu alte piese
romanesti, dar cu timpul doresc sa-l completez si cu piesele
straine, intr-un meniu separat. Vor fi structurate pe tari de
provenienta si pe teme.
- Ce
intentionati sa faceti in viitor?
- M-am
hotarat sa culeg date despre fosta Fabrica de Chibrituri din
Timisoara. Am inceput sa caut informatii despre oamenii care au
lucrat acolo. Ma voi intalni cu oameni care sa-mi povesteasca cate
ceva despre fosta fabrica. Toate acestea se vor concretiza intr-un
material, pe care domnul Zamfir Pop, secretarul Gruparii
Filumenistilor din Romania, il va completa, il va redacta, si il vom
publica.
- Ce
sfaturi le-ati da unor posibili colectionari?
- Ceea
ce pot spune este ca nu ajunge sa adunam cutiile de chibrituri, ci
trebuie sa aflam si informatiile pe care le prezinta, indiferent de
tema si de tara de provenienta. Abia atunci poti spune ca esti un
colectionar. E nevoie si de pasiunea a ceea ce faci. Apoi, se impune
ca un colectionar sa cunoasca si termenii de specialitate din
domeniu, cum ar fi filumenie, filumenist, fise de cutii de
chibrituri, fise de plicuri de chibrituri. Acestea sunt cuvinte mai
rar auzite, dar, absolut necesare pentru lucrul in interiorul "lumii
filumenistilor".
Ovidiu
Marincea
Articol apărut în publicaţia
Interesul
public, 15 noiembrie 2007
Filumenia,
o pasiune mai puţin cunoscută
15 Noiembrie 2007 | de
Voichiţa Răşcanu
"Continuăm, astăzi, să vă prezentăm pasiunile mai mult sau mai
puţin ciudate pe care le au rom nii. Dacă până acum v-am povestit
viaţa celor care sunt pasionaţi de scripofilie sau de timbre, astăzi,
vă prezentăm oameni care au drept hobby colecţionarea de cutii de
chibrituri. Colecţionarii pasionaţi s-au unit într-o grupare şi au
intenţionat să îşi înfiinţeze şi un muzeu. Mai întâi este necesar să
explicăm cum se defineşte această pasiune. Cuvântul „filumenie“ este
format din doi termeni: cuvântul grec „philos“ - iubitor şi cuvântul
latin „lumen“ - lumina! Deci, filumeniştii se pot defini ca fiind „iubitori
de lumină“! În sensul larg al cuvântului, filumenie este catalogată
ca fiind acţiunea de a colecţiona ambalajele de chibrituri, cutii,
plicuri sau etichete de cutii de chibrituri, etichete de pachet. De
asemenea, filumeniştii colecţionează orice alt tip de obiect sau
material care a fost utilizat pentru prezentarea, comercializarea şi/sau
depozitarea chibriturilor.
Geneza unui hobby ciudat
Această pasiune a fost pentru prima dată exploatată de către un
farmacist dintr-un orăşel aflat în centrul Angliei, în aprilie 1827.
Pe numele său John Walker, acesta a încetăţenit obiceiul de a lipi
etichete pe cutiile de chibrituri. În acest fel, Walker a pus bazele
unei pasiuni ce avea să se răspândească în toată lumea, dar, din
nefericire, mai puţin în România. Eticheta pe care a lipit-o pentru
prima dată Walker avea mărimea 60x40 mm şi avea inscripţionat textul
: WALKER’S FRICTION MATCHES 100 Matches Price ONE SHILLING. Din
nefericire, în ţara noastră, filumenia este privită diferit faţă de
surorile sale, filatelia sau cartofilia, în sensul că ultimele două
pasiuni sunt imediat asimilate aristocraţiei şi unei clase sociale
foarte înalte. În vreme ce filumenia nu este neapărat asociată ca
fiind hobby-ul unor persoane extrem de bine poziţionate, din punct
de vedere social. Prin urmare, din cauza acestei concepţii greşite,
în România nu există prea mulţi filumenişti. În alte ţări, această
pasiune este una foarte în vogă, existând foarte multe asociaţii,
cluburi, grupările filumeniştilor. Există chiar şi muzee ale
filumeniei.
România are o singură asociaţie „Gruparea filumeniştilor“ din România este singura organizaţie de
renume din ţara noastră în acest domeniu. „Gruparea“ este afiliată
la British Matchbox Label & Booklet Society, AMCCS -Australia,
Phillu- Quebec- Canada. De asemenea, asociaţia colaborează cu alte
asociaţii din domeniu din ţări ca Germania, Franţa, Belgia, Slovacia,
Cehia, Polonia, Rusia, Thailanda, Statele Unite ale Americii şi
Africa de Sud. Gruparea Filumeniştilor Români (GFR) a fost
înfiinţată în Turda şi este coordonată de Zamfir Pop. GFR
organizează expoziţii şi şedinţe de schimb pentru membrii săi. Ba
mai mult, are un proiect grandios, denumit generic „Philumeland“.
Proiectul vizează construirea unui complex imobiliar cu patru nivele
pentru a adăposti un muzeu al chibritului, un bar, o editură şi sala
de întrunire şi expoziţii permanente, precum şi un mic observator
astronomic. Filumeniştii români au organizat, în ultimii ani, zeci
de expoziţii unde au prezentat colecţiile. Ei aranjează exponatele
pe diferite criterii. Astfel, sunt realizate colecţii tematice (animale,
flori, automobile etc.), ale unor perioade istorice (perioada
interbelică sau era comunistă) sau colecţii naţionale. Cele mai
importante expoziţii au fost organizate în Turda (Cunoaşterea între
popoare - garanţia păcii - 1986, România Pitorească - 1988,
Etnografie prin filumenie -1990, Cherchez la femme... pe cutia de
chibrituri - 1998, Personalităţi ale culturii - 2002), Drobeta Turnu
Severin (Flora şi fauna alpină - 1989), Cluj (Pictura naivă din
Iugoslavia - 1997, Istoria automobilelelor - 1998, Personalităţi -
2000) şi Şimleul Silvaniei (Ecofilumenia - 2004).
Centrul de la Timişoara Un alt centru important al filumeniştilor români este
Timişoara. Aici se află una dintre cele mai impresionante colecţii
de cutii de chibrituri din ţară şi aparţine Doroteei Momir.
Colecţionara a expus o parte din piesele adunate pe parcursul anilor
şi pe Internet. Colecţia ei, după mai bine de 40 de ani de muncă
colecţionară, numără peste 4.000 de piese şi este împărţită tematic.
Dorotea Momir a făcut din pasiune un cult. Pe site-ul său de
prezentare, aceasta explică curioşilor cum a ajuns filumenistă şi
mai ales ce a atras-o la acest hobby. „Ca oricărui copil, mi-a
plăcut să mă joc cu chibriturile, chiar cu focul! Întotdeauna m-a
fascinat flacăra de chibrit,flacăra focului, în general“, îşi începe
Dorotea Momir incursiunea în pasiunea vieţii sale. Aceasta îşi aduce
aminte că stătea ore în şir privind focul din soba bunicii sale, iar
atunci când nu era supravegheată de părinţi sau de bunici, aprindea
zeci de chibrituri, beţe de lemne. Cu toate acestea, Momir susţine
că nu focul a fost cel care i-a deshis apetitul pentru a colecţiona
cutii de chibrituri, ci o întâmplare. Momir povesteşte că, la
primele cutii de chibrituri strânse avea doar 10 ani, în 1965, şi
le-a strâns deoarece, după ce a fost la film cu învăţătoarea, a
găsit două cutii care aveau etichete exact cu numele filmelor pe
care le văzuse. Prima a fost „Cartierul veseliei“, iar după ceva
timp a obţinut şi „De-aş fi Harap-Alb“. Potrivit Doroteei Momir,
acela a fost momentul în care pasiunea sa a luat naştere. După acest
moment, Momir prindea informaţiile ca un burete. Citea tot ceea ce
apărea despre asta, studia mult, şi primea tot felul de cutii de la
cunoscuţii care îi ştiau pasiunea. Femeia spune că, în copilărie mai
colecţiona şi şerveţele, vederi, timbre, calendare de buzunar şi,
chiar şi brichete. Numai că, pasiunea pentru etichetele de cutii de
chibrituri a fost mai puternică decât celelalte. Le-a învins, la fel
cum a învins şi timpul. Asta pentru că, după mai bine de 40 de ani,
Momir mai colecţionează cutii de chibrituri, iar pasiunea sa pentru
a învăţa şi a şti cât mai multe despre asta nu s-a ostoit. Momir
spune că atunci când îşi priveşte colecţia simte o imensă bucurie.
Îşi iubeşte fiecare piesă. Şi nu s-ar plictisi nici dacă ar petrece
o zi întreagă în compania colecţiei sale, vreo 2.500 piese româneşti
şi peste 1.000 din alte ţări. Momir îşi încheie discursul sau
destăinuirile de pe site-ul său astfel: „Valoarea colecţiei mele
consider că o defineşte faptul că am piese fabricate la noi în ţară
de-a lungul anilor, la fabricile de chibrituri de la Timişoara,
Bucureşti, Brăila, Gherla, fabrici care şi-au închis de mult porţile,
producţia actuală făcându-se exclusiv în străinătate“.
România nu mai produce
chibrituri
Deşi
au existat mai multe fabrici de chibrituri de-a lungul timpului în
ţara noastră, astăzi niciuna dintre aceste istorice fabrici nu mai „trăieşte“.
Una câte una, toate şi-au închis porţile. Cea mai veche fabrică a
luat naştere la Iaşi, în 1878. Dar industria a început să fie
dezvoltată la Bucureşti, un an mai târziu, cu ajutorul francezului
Gobart, care a construit o mică fabrică de chibrituri la Filaret.
Printr-un act normativ emis în 1886, cele trei fabrici existente la
acea vreme, două în Bucureşti la Filaret şi Cotroceni şi una la
Bucium, Iaşi, au fuzionat. Un an mai târziu, fabricile au fost
cumpărate de stat, iar administraţia lor a fost trecută în sarcina
Regiei monopolurilor. După Unirea din 1918, fabricile din Bucureşti
(Filaret) şi cea de la Timişoara. Anul 1963 a fost însă fatidic
pentru activitatea fabricii din Timişoara, iar anul 2000 pentru cea
din Capitală. În anul 1962, a început transferul utilajelor fabricii
de la Timişoara, la Brăila, aici luând fiinţă o nouă fabrică de
chibrituri modernizată din România. Momentan, nici această fabrică
nu mai produce chibrituri. O altă fabrică, cea de la Gherla, situată
în judeţul Cluj, a funcţionat, începând din anul 1984, până recent.
Utilajele şi procesul de producţie au fost cumpărate de la o fabrică
de chibrituri din China. Contractul de cumpărare a fabricii a fost
semnat în anul 1982, iar producţia efectivă a început la 23 august
1984. În ultima treime a secolului al XIX-lea, când în Europa
Occidentală începuse procesul de trecere a capitalismului la stadiul
monopolist, în Banat şi Transilvania continuă dezvoltarea industriei
capitaliste, se dezvoltă burghezia şi proletariatul industrial.
Ardeal sunt considerate fabrici din România. După acestea, unităţile
s-au închis rând pe rând. Cea de la Cluj s-a închis prin 1931, în
urma unui incendiu. După cel de-al Doilea Război Mondial, doar două
fabrici mai produceau, cea de la Bucureşti (Filaret) şi cea de la
Timişoara. Anul 1963 a fost însă fatidic pentru activitatea fabricii
din Timişoara, iar anul 2000 pentru cea din Capitală. În anul 1962,
a început transferul utilajelor fabricii de la Timişoara, la Brăila,
aici luând fiinţă o nouă fabrică de chibrituri modernizată din
România. Momentan, nici această fabrică nu mai produce chibrituri. O
altă fabrică, cea de la Gherla, situată în judeţul Cluj, a
funcţionat, începând din anul 1984, până recent. Utilajele şi
procesul de producţie au fost cumpărate de la o fabrică de
chibrituri din China. Contractul de cumpărare a fabricii a fost
semnat în anul 1982, iar producţia efectivă a început la 23 august
1984. În ultima treime a secolului al XIX-lea, când în Europa
Occidentală începuse procesul de trecere a capitalismului la stadiul
monopolist, în Banat şi Transilvania continuă dezvoltarea industriei
capitaliste, se dezvoltă burghezia şi proletariatul industrial.
Copiii lucrau 12 ore pe
zi
La Fabrica de chibrituri din Timişoara copiii lucrau câte 12 ore pe
zi, iar 45% din ei erau repartizaţi tocmai la acele munci la care
legile din 1872 şi 1885 interziceau angajarea muncitorilor sub 16
ani. Totodată, mijloacele folosite de capitalişti pentru accelerarea
ritmului de muncă erau extrem de brutale. Muncitorii erau bătuţi,
amendaţi, concediaţi sau trecuţi într-un sector de muncă mai greu,
dacă nu realizau, la timpul stabilit de patron, normă de producţie.
Astfel, 40% din bărbaţi, 32% din femei şi 27% din copii sufereau
diferite boli profesionale contractate în fabrică. Greutăţ ilor
cauzate de condiţiile neigienice de locuit, de lipsa unei cantităţi
suficiente de apă potabilă, de numărul mare de boli li sa adăugat şi
salariul de mizerie al muncitorilor. Salariile muncitorilor erau
foarte mici, iar cele ale femeilor şi copiilor erau de-a dreptul de
batjocură. În timp ce bărbaţii obţineau un salariu mediu pe zi de
2,50 coroane, muncitoarele câştigau numai 1,65, iar adolescenţii
numai 1,18 coroane, deşi aceştia erau cei care munceau în cele mai
nocive sectoare. Întreprinderea „Tehnolemn“ a fost rezultatul
naţionalizării, în 1948, a mai multor ateliere particulare de
tâmplărie, precum şi a comasării acesteia, în anul 1962, cu „Fabrica
de chibrituri“. Ulterior, s-au făcut importante investiţii destinate
dezvoltării şi reutilării întreprinderii. S-au construit o uscătorie
artificială şi alte noi clădiri. De asemenea, au fost
retehnologizate secţia de mobilă, hala de fabricaţie care a permis
organizarea fluxului tehnologic linear la secţia rechizite şcolare.
În anul 1969, s-a terminat noua secţie de rechizite, compusă dintr-o
hală industrială modernă, au fost mecanizate operaţiunile de
transport. În 1963, a încetat fabricarea chibriturilor, secţia
respectivă s-a reprofilat pentru producţia de scaune pliante,
destinate în exclusivitate exportului. Clădirea vechii fabrici mai
există şi azi, pe malul râului Bega, în zona numită Iosefin, coşul
fabricii fiind intact. Tronează parcă în amintirea a tot ce a
reprezentat odată. "