Clădirea fostei fabrici mai există și azi și se
află pe malul râului Bega, Splaiul Tudor Vladimirescu, între
străzile Crizantemelor și Damșescu, într-o curte interioară,
flancată de jur împrejur de corpuri de clădiri. Pe partea de
vis-a-vis a canalului Bega, se află la aproximativ 200 m, Solventul.
Din exterior se văd
doar coșul fabricii și corpuri de clădiri construite de fosta
fabrică Tehnolemn după preluarea Fabricii de Chibrituri, coșul fabricii
rămânând intact și fiind vizibil de la distanța.
Materiale scanate și traduse de
către domnul Kőnig
Tiberiu din Timișoara
Vedere de la începutul secolului XX (colecția dlui
König
Tiberiu)
Corpuri de clădiri și coșul Fabricii, în partea stângă, plan
apropiat
=============================
Dr. Berkeszi István: Temesvár Szabad Királyi Város kis
Monográphiája,
Temesvár 1900, 178- 179 oldal
Textul
tradus:
Mai nou a luat amploare fabricația de chibrituri. Fabrica
de Chibrituri Timisoara a fost fondată în anul 1883 de către Steiner
Károly junior.
După ce a trecut de mai multe ori prin proprietatea a
diferite persoane în anul 1899, a fost transformată într-o societate
acționară, moment din care a înregistrat un progres considerabil.
Președintele întreprinderii era baronul Nikolits Fedor, iar director
Szana Zsigmond.
Dacă până în urmă cu câțiva ani fabrica importa din
Austria bețele de chibrituri și cutiile, acum toate acestea le
realizează singur din lemnul autohton. Fabrica are 56 diverse tipuri
de mașini și 300 de muncitori. Producția zilnică este de 40 de
milioane de bețe de chibrituri, 150 000 de cutii de chibrituri și
50 000 de ambalaje de hârtie. Produsul fabricii cel mai preferat de public este
chibritul marca EMKE,
comercializată sub protecția societății de educație publică din
Ardeal, care a micșorat mult importul chibriturilor din Austria.
Fabrica donează 5% din câștigul net societății Emke, ceea ce
înseamnă anual circa 5.000 de coroane.
Exportul de produse este în creștere, momentan exportând
în țările balcanice dar și în Asia.
Textul
original:
==============================
Ármin Barát:
Die königliche Freistadt Temesvár, 1902
pag. 172-174
Textul
tradus:
Mai nou a luat amploare
fabricația de chibrituri. Prima Fabrică
Timișoreană de Chibrituri,
Unsoare de Căruță și Tehnică Chimică a fost fondată în anul 1883 de
către Karl Steiner junior,
și de la un început mic, modest, s-a dezvoltat în cea mai mare
fabrică de acest gen din Ungaria.
Încă acum 4-5 ani necesarul de chibrite al Ungariei în
așa-zisul sortiment suedez a fost adus majoritar din Austria, iar
astăzi Fabrica de Chibrituri Timișoreană a exclus produsele străine
nu numai în propria țară, ci-și trimite produsele și în Galiția și
Bucovina. Chibriturile timișorene au devenit o marcă căutată și
îndrăgiră și în orient. Rusciuc, Varna, Sofia, Constantinopol,
Salonic, Smirna, Mesina sunt locuri importante în care au pătruns
produsele acestei intreprinderi în dezvoltare.
Amenajarea tehnică măreață, unică în toată monarhia
pentru producerea produselor suedeze este o consecință a acestor
succese. Acum un an și jumătate, fabrica a obținut prima mașină
inventată în Belgia și fabricată în Germania, care are o lungime de
22 m și care produce chibriturile suedeze într-un proces continuu de
producție unic. Pentru confecționarea cutiilor și prelucrarea
lemnului le stau la dispoziție instalații mecanice mărețe.
Fabrica produce zilnic 40 milioane de bețe de chibrit,
250.000 de cutii și 90.000 de plicuri. Pentru aceste cantități
colosale se utilizează anual 500 vagoane de lemn, ceea ce înseamnă
50.000 de metri steri. Fabrica produce din aceasta 120.000 kg de
hârtie; se prelucrează cca. 80.000 kg de clei, amidon din cartofi și
amidon din cereale. Se pare că această intreprindere cuprinde cele
mai variate industrii. Două cazane cu suprafața de încălzire de 160
m² și trei mașini cu aburi asigură forța motrice necesară. Un dinam
asigură iluminatul intreprinderii și acționează și ventilatoarele.
Fabrica dă de lucru la 400 de oameni a căror muncă e ușurată de
felurite instalații.
Președinte al intreprinderii este consilierul intim
baronul Fedor Nikolics, președinte al direcțiunii este Ferdinand
Lui, director general Sigismund Szana, consilieri directorali sunt
domnii L. v. Fischer, Iosef Csassnek, Ig. Schwarz, Sever Pápaffy,
I. Kassai, dr. Eduard Dobrov. Consilieri
supraveghetori sunt domnii Nik. Csassnek, Iosef Adler, G. Weiterschütz.
Textul
original:
==========================
Borovszky Samu,
Temesvármegye és Temesvár története 1913-ból
Textul
tradus:
Prima Fabrică de
Chibrituri, Unsoare de Căruță și Produse Chimice din Timișoara S.A.
s-a constituit în anul 1894, pe o suprafață de 8000 metri pătrți.
Fabrica prelucrează anual 420 de vagoane de lemn ca materie
primă. Produce o varietate mare de sortimente și mărimi de
chibrituri suedeze, chibrituri cabinet și chibrituri cu fosfor,
cremă de pantofi, cremă de piele și arme, creme de lustruit și
esență de albăstreală. Specialitățile fabricate au fost,
chibriturile marca EMKE, crema de pantofi EMKE,
chibriturile de siguranță.
Sunt utilizate încontinuu 3 cazane de aburi și 120 de diverse
mașinării, și 400 de muncitori. Forța motrice este asigurată de un
cazan de aburi de 120 cai putere.
Producția anuală este de 300 vagoane de diverse sortimente de
chibrituri, 30 de vagoane de unsoare de căruță, 5 vagoane de grăsimi
și creme de lustruit, 90,000 de duzini de cremă de ghete și 20.000
de duzini de albăstreală.
Realizează export în Turcia, Egipt și Bulgaria. Piața internă
acoperă întreaga țară, Ungaria. Cu utilajele moderne și capacitatea
de producție pe care o are, se situează pe primul loc, între
fabricile de același profil.
Textul
original:
==========================
Josef Geml,
Alt-Temesvar im letzten Halbjahrhundert 1870-1920,
Helicon Timișoara 1927
Textul
tradus:
Prima Fabrică de Chibrituri,
Unsoare de Căruță și Produse Chimice din Timișoara S.A. a fost
fondată deja în anul 1883 ca fabrică a lui Karl Steiner junior.
A trecut apoi în proprietatea lui Alexander Kohn și Josef Herzl,
până când a obținut-o actuala societate pe acțiuni în anul 1894.
La sfârșitul anilor 1890 și începutul secolului XX, director general
a fost Sigmund Sana, și în cadrul direcțiunii au fost angajați
cetățeni proeminenți locali, ca L. Von Fischer, Josef Csasznek, Ig.
Schwarz, Xaver Pápaffy,
Eduard Dobrov.
În această epocă fabrica s-a dezvoltat dintr-o mică începătoare în
cea mai mare din Ungaria. A achiziționat o mașină inventată în
Belgia și produsă în Germania care producea chibritele suedeze
în proces continuu de fabricație, și a utilizat cele mai dezvoltate
mașinării pentru fabricarea cutiilor și prelucrarea lemnului.
Energia de acționare era produsă de două cazane cu abur cu suprafața
de încălzire de 160 m² și de două mașini cu aburi de 150 cai putere.
O specialitate o constituiau chibriturile
marcaEmke. Fabrica
prelucrează anual 420 vagoane de materie primă și produce 300
vagoane de chibrituri, 30 vagoane de unsoare de căruță, 5 vagoane de
grăsimi și creme de lustruit, 100.000 duzini de cutii de cremă de
ghete și albăstreală. În ciuda multitudinii de mașini, fabrica dă de
lucru la 400 de muncitori, și ocupă 8000 m² pe malul stâng al
Begheiului.
De la începutul acestui secol, directorul intreprinderii
este Julius Neubauer; aparține concernului Szana.
Textul
original:
Recent
a apărut un articol despre fosta Fabrică de chibrituri din
Timișoara, în ziarul Primăriei Municipiului Timișoara, Monitorul, care poate fi
citit și online la adresa:
http://www.primariatm.ro/ , articol semnat de domnul Octavian Leşcu. Un
articol din seria Istoria orasului tau, care-și propune să prezinte istoria
industriei locale, domnul Octavian Leşcu fiind unul
dintre cei mai de marcă colecționari de cărți poștale vechi dar și o enciclopedie vie a
tot ce inseamnă Timișoara de ieri.
Produsul fabricii cel mai
preferat de public era chibriturile marca EMKE. Fabrica dona 5%
din câștigul net societății Emke (societate de educație
publică din Ardeal), ceea ce însemna anual circa 5.000 de coroane.
Ilustrată de la începutul secolului XX, anul
1905, care făcea reclamă la
cutiile de
chibrituri marca EMKE
Eticheta cutiei de chibrituri marca EMKE
Câteva informații culese de
subsemnata despre Fabrica de chibrituri din Timișoara:
Conform unui articol apărut
în ziarulNădejdea,
Anul 1, Nr.14, Timișoara,
Miercuri 27 aprilie 1921,
În
perioada de dinainte de 1918, Fabrica de chibrituri din Timișoara, era sucursala Societății Anonime
Solo din Viena și purta denumirea de Szikra, în românește
Schântea. Sub regimul ungar avea dreptul comerțului liber în ce
privește producția. La data apariției articolului era monopolizată
de Stat, fabrica având obligația a-i
ceda toată producția, iar scurt timp Statul o va prelua întot complexul ei.
Avea una dintre instalațiile cele mai moderne. Toate
mașinile erau de proveniență din Gemania. Alături de fabrica de
chibrituri mai era instalată
o fabrică de chimicale, care producea și crema de ghete, vax,
vânățele și altele.
Numărul muncitorilor era 240, bărbați și femei.
Câștigul unui muncitor era de 30-40 lei la zi. Afară de aceasta ei mai primeau
alimente în preț redus.
Fabrica producea la zi 220.000 cutii de chibrituri.
Materialele necesare la fabricarea chibriturilor erau:
clor-kaliu, parafina, fosfor si bețisoare de lemn.
Toate aceste elemente - cu excepția lemnului - se
procurau direct din Germania și Sicilia. Lemnul
necesar pentru bețisoare se furnizau din comuna Cireșa (Județul Caraș-Severin).
Statul prelua stocul întreg de chibrituri și îl plasa
pe piață prin Depozitele de tutun din Timișoara, Târgu-Mureșului, Oradea-Mare și
Deva.
Statul prelua chibriturile cu 20 bani cutia, și o vindea pe piață cu 50
bani. Profitul la zi era 66.000 lei.
Spicuiri din: Timișoara, Pagini din trecut şi de azi, Timișoara 1969,
autori
Ștefan
Pascu, Ioan Zahiu, Aurel Tinta desprecâteva aspecte sociale și de istorie economică specifice vremii
În ultima treime a secolului al XIX-lea, când
în Europa occidentală începuse
procesul de trecere a capitalismului la stadiul monopolist, în Banat şi
Transilvania continua dezvoltarea industriei capitaliste, se dezvolta burghezia
și proletariatul industrial.
Cea mai dezvoltată ramură,
în care s-a plasat un masiv capital al comercianților
a fost industria ușoară. În perioada respectivă iau ființă numeroase fabrici
printre care și Fabrica de chibrituri, în anul 1883, pusă
în mișcare de forța aburului, cu o producție anuală de 300 vagoane de cutii de
chibrituri, 30 vagoane unsoare pentru căruțe și 5 vagoane unsoare pentru pantofi.
Dezvoltarea capitalismului a
însemnat adâncirea exploatării proletariatului în
formele sale cele mai brutale. Pâna în anul 1872 nici o lege nu limita durata
zilei de muncă în industrie. Legea promulgată în 1872 se limita la precizarea că
ziua de muncă nu poate depăsi 19 ore. Un regulament din 1884 dispunea ca
muncitorului să i se ingăduie să meargă dumineca la biserică. Despreo zi de repaus nu se vorbește.
La Fabrica de chibrituri din Timișoara copii
lucrau câte 12 ore pe zi, iar 45% dintre ei erau repartizați tocmai la acele
munci la care legile din 1872 şi 1885 interziceau angajarea muncitorilor
sub 16 ani. Totodată mijloacele folosite de capitaliști pentru accelerarea
ritmului de muncă erau extrem de brutale. Muncitorii erau bătuți, amendați,
concediați sau trecuți într-un sector de muncă mai greu, dacă nu realizau, la
timpul stabilit de patron, norma de producție.
Lipsa măsurilor de protecția muncii, condițiile de muncă vătămătoare sănătății,
agravau şi mai mult situația muncitorilor. Astfel că40% din bărbați, 32% din femei şi 27% din copii sufereau diferite
boli profesionale contactate în fabrică.
La greutațile cauzate de condițiile neigienice de locuit, de lipsa unei
cantități suficiente de apă potabilă, de numărul mare de boli s-a adaugat şi
salariul de mizerie al muncitorilor.
Salariile muncitorilor erau foarte mici, iar cele ale femeilor şi copiilor
erau de-a dreptul de batjocură. În timp ce bărbații obțineau un salar mediu pe
zi de 2,50 coroane, muncitoarele câstigau numai 1,65, iar adolescenții numai
1,18 coroane, deși aceștia din urmă erau puși să muncească în sectoarele cele
mai nocive, în secțiile chimice ale fabricii.
În anii socialismului, economia orașului Timișoara a cunoscut o dezvoltare
economică și socială rapidă, devenind unul din cele mai dezvoltate centre
industriale ale României. Prin comasarea unor întreprinderi, în locul
intreprinderilor de proporții relativ mici, au apărut mari intreprinderi
industriale.
Industria de prelucrare a lemnului reprezentată în trecut prin Fabrica
de chibrituri și numeroase ateliere de tâmplărie, în care munca
manuală era predominantă, la sfârșitul anilor 60 această ramură a industriei
timișorene a fost reprezentată de Intreprinderea de stat Tehnolemn si
Cooperativa Mobila Banatului.
Intreprinderea Tehnolemn, este rezultatul nationalizării
în 1948 a mai
multor ateliere particulare de tâmplărie, precum și a comasării acesteia în
anul 1962 cu Fabrica de chibrituri. Ulterior, s-au facut
importante investiții destinate dezvoltării şi reutilării întreprinderii.
S-au construit o uscătorie artificială, un nou corp de clădire pentru secția de
finisaj, o clădire nouă pentru atelierul de finisaj, montaj, ambalaj, magazii
şi depozite, s-a recontruit şi sistematizat secția de mobilă, s-a
modernizat hala de fabricație care a permis organizarea fluxului tehnologic
linear la secția rechizite școlare, s-au creat noi spații industriale, iar în
procesul tehnologic s-au adus numeroase îmbunătățiri ca: gradarea rechizitelor
de uz tehnic prin imprimare şi a riglelor de calcul prin presare
electropneumatică. În anul 1969 s-a terminat noua secție de rechizite, compusă
dintr-o hală industrială modernă, au fost mecanizate operațiunile de transport.
Întreaga întreprindere a fost dotată cu utilaj de mare productivitate.
În
anul 1963 a incetat fabricarea chibriturilor,
secția respectivă s-a reprofilat pentru producția de scaune pliante, destinate
în exclusivitate pentru export.
Două
etichete care prezintă produsele fabricate la Intreprinderea Tehnolemn din
Timișoara:
1969
1969
Cateva etichete aplicate pe cutiile fabricate la
Timișoara